Blue Gold is in 1996 opgericht in de industriezone ‘Zoning Nord’ van Waver. Het bedrijf was toen actief op het gebied van automatisering en hydraulische concepten, waarmee de naam ontstond. Gedurende bijna 3 jaar ontwikkelt en verkoopt het bedrijf zijn eigen producten.
Het automatiseringsgedeelte van deze producten was gebaseerd op het gebruik van Télémécanique-producten. Al snel kwam de mogelijkheid om Télémécanique-apparatuur op de markt te brengen en Blue Gold besloot de sprong te wagen.
In 1999 begint Blue Gold officieel als onafhankelijke distributeur van elektrische apparatuur.
Geconfronteerd met de problemen die het uitvoeren van twee afzonderlijke activiteiten binnen dezelfde structuur oplevert, besloot Blue Gold de productie van CPU’s te beëindigen en zich volledig te concentreren op de distributie van industrieel elektriciteitsmateriaal. Het bedrijf besluit zijn catalogus uit te breiden met andere merken van de Schneider Group.
Gedurende tien jaar breidt Blue Gold zijn netwerk uit door een vertrouwensband op te bouwen met leveranciers in het buitenland. Dankzij de toename van het inkoopvolume kan Blue Gold zijn prijzen onderhandelen, waardoor het bedrijf kan concurreren met de officiële distributeurs. De eerste stap is gezet.
Tot nu toe was Blue Gold gevestigd in een pand van bescheiden omvang in de industriezone ‘Zoning Nord’ van Waver. Geconfronteerd met een gebrek aan ruimte, die de ontwikkeling belemmert, besluit Blue Gold een nieuw pand te bouwen.
De hulp van het Economisch Bureau van de Provincie Namen (BEP Namur) is bepalend voor de keuze van de nieuwe locatie. Het aanbod is aantrekkelijk: het gaat om een industriepark in continue ontwikkeling in Sauvenière (Gembloux), gelegen nabij de belangrijkste snelwegen. Een ideale locatie voor een import- en exportbedrijf als Blue Gold.
De bouw begint in 2013 en wordt in 2015 afgerond.
Wanneer Blue Gold nog maar net is geïnstalleerd in Gembloux wordt het besluit genomen om de IT-infrastructuur volledig te herzien. Blue Gold zet state-of-the-art statistiektools in om de planning van de voorraad en het logistieke proces te optimaliseren.
Tegelijkertijd besluit het bedrijf zijn catalogus uit te breiden met nieuwe merken: de buitenlandse groep waarvan Blue Gold deel uitmaakt, maakt het mogelijk om de distributie van de meest actuele merken aan te bieden, aan de hand van de wensen van de klant.
Er wordt tevens met een onderzoek gestart om een voorraad van meerdere merken op te kunnen bouwen, die minstens gelijkwaardig is aan de voorraad die momenteel beschikbaar is in Schneider-producten.
Onze doelen voor de komende jaren zijn het onderhandelen van betere inkoopprijzen, het verkorten van levertijden en het samenstellen van een multibrand-voorraad die minstens gelijkwaardig is aan de huidige voorraad. Tegelijkertijd willen we het ter plaatse ophalen van goederen mogelijk maken (het doel is om te kunnen voldoen aan 80% van spoedaanvragen in minder dan 24 uur).
We willen tevens dat onze klanten kunnen profiteren van onze expertise in multibrand distributie, door gelijkwaardige producten aan te bieden in één of meer merken (afhankelijk van de gewenste kenmerken).
Hiernaast zijn we van plan ons competitieve systeem voor concurrentietoezicht te verbeteren en onze klanten beter op de hoogte te houden over innovaties in de industriële elektriciteits- en automatiseringssector, zowel voor Schneider Electric als voor Siemens, Phoenix Contact, Pilz en Socomec.